ICA ökar försäljningen av svenskt fläskkött med 20 procent

Under förra året satte ICA som mål att öka försäljningsvolymen av svenskt fläskkött med tio procent för att stödja svenskt jordbruk. Resultatet blev en försäljningsökning med 20 procent, vilket motsvarar 100 - 150 000 grisar per år*. Nu fortsätter satsningen genom att ICA byter till svenskt kött i bland annat ICAs falukorv.

-       Under förra året ökade vi kampanjerna på svenskt färskt fläskkött, och vi satsade mycket på information om fördelarna med det svenska köttet i butikerna och i vår marknadsföring. Responsen på de åtgärderna har varit enorm, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

Ökningen beror på flera saker, men framför allt på en ökad efterfrågan från kunderna, mer priskampanjer på svenskt kött, mer information om svenskt kött i ICA-butikerna, kundtidningen Buffé och på ICA.se. ICA marknadsförde dessutom en nationell reklamkampanj om fördelarna med den svenska julskinkan. Ica samarbetar också sedan 2014 med Lantbrukarnas Riksförbund för att öka tillgång och efterfrågan på svenska råvaror.

Samtidigt gjorde ICA också förändringar i inköpen. Bland annat genom att byta till svensk råvara i flera av ICAs egna charkprodukter, men också genom att göra så kallade anatomiska inköp, det vill säga att köpa hela grisar och använda alla delar till produktionen av egna märkesvaror. I vanliga fall är det 35 procent av en hel gris som säljs som färska detaljer, resten används till bland annat chark och korv.

-       Det säkrar tillgången för ICA samtidigt som det ger en långsiktig säkerhet för bönder och slakterier som vet att de har en säker avsättning. Det ger också en ökad livsmedelssäkerhet och en större effektivitet i inköp och hos slakterierna, säger Dan Jacobsson, färskvaruchef ICA Sverige AB.

ICAs satsning fortsätter
ICAs satsning på svensk råvara fortsätter och från och med vecka 10 får ICAs egen falukorv svenskt ursprung, liksom en del pålägg under eget varumärke. Under förra året byttes råvaran i ICAs bacon och grillkorv ut från dansk till svensk råvara.

ICAs satsning på svensk råvara fortsätter och under våren lanseras till exempel 13 ekologiska mejerinyheter som alla har svenskt ursprung. En annan nyhet är också det unika initiativ med tydligare ursprungmärkning av egna varor inom exempelvis ost, mejeri och frysta bär som genomförs under 2014 och 2015.

Försäljningsökning av svenskt färskt kött hos ICA-butikerna under 2014:

Svenskt griskött + 20 procent

Svenskt nötkött + 12 procent

Svenskt lammkött + 12 procent

Svensk kyckling + 18 procent

*Ökningen avser färskt fläskkött och inkluderar inte omläggningen till svensk råvara i ICAs bacon och grillkorv.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1321 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se