ICA öppnar eget inköpskontor i Hong Kong

ICA öppnar eget inköpskontor i Hong Kong

Solna 2 april, 2008

ICA har under många år köpt varor som produceras i Asien. För att ytterligare stärka kvalitetsarbetet, öppnar ICA nu kontor i Kina.

– Det känns mycket bra att vi nu har ett kontor på plats i Asien. Det underlättar inte bara själva inköpsarbetet, utan innebär också att vi på ett ännu bättre sätt kan säkerställa kvaliteten på våra produkter. Bland annat kan vi enklare följa upp att leverantörerna tar det sociala och arbetsmiljömässiga ansvar för sina anställda som vi kräver, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef ICA AB.

Tre kontor kommer att upprättas, till att börja med öppnar huvudkontoret i Hong Kong.

- I alla delar handlar det om att ICA kommer att kunna kontrollera inköp, orderuppföljning och produktkvalitet samt planera och följa skeppningar av varorna. Inte minst blir det lättare att göra besök i fabriker och kontrollera att producenterna tar sitt sociala ansvar, säger Kenneth Bengtsson.

Den officiella invigningen sker idag, den 2 april, på huvudkontoret i Hong Kong.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 250 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se