ICA öppnar högautomatiserat e-handelslager i Stockholm

Med start från den 1 december är ICAs högautomatiserade lager i Brunna, Stockholm, i full drift. ICA är först i Sverige med att öppna ett lager med en högautomatiserad lösning för e-handlad mat.

E-handeln har ökat kraftigt under de senaste åren, bara under 2020 ökade ICAs e-handel med 117 procent. ICAs ambition är att skapa en e-handel som kommer att kunna växa med ICAs behov under många år framöver. ICA har investerat 1,1 miljarder kronor i e-handelslagret i Brunna, Stockholm och teknologin i Ocado. E-handelslagret är utrustat med Ocados automationslösning med unika anpassningar till ICAs affärsmodell med fria handlare i samverkan. ICA är först ut med en högautomatiserad lösning för e-handel med livsmedel.

- I samarbete med brittiska Ocado, som är världsledande på e-handel med mat, har vi utvecklat en ny plattform som är skalbar för framtidens behov. Partnerskapet med Ocado ger förutsättningar för att förbättra ICAs kunderbjudande och effektivisera e-handeln inom livsmedel och på sikt också för fler produktområden, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

I takt med att kundernas behov och krav ändras behöver ICA möta upp med snabbrörlighet, flexibilitet och anpassning. Med hjälp av Ocados lösning erbjuds kunderna en mer personlig e-handel och tekniken ger handlarna rätt förutsättningar för att skapa en onlinebutik som är lönsam, effektiv och kan anpassas till handlarnas unika behov.

- Det nya e-handelslagret i Stockholm gör det möjligt att möta den snabbt ökade efterfrågan av e-handlad mat i Stockholm och Mälardalsregionen. Det nya lagret tillsammans med Ocados automationslösning skapar förutsättningar för en långsiktigt lönsam e-handel. Att vi dessutom är först i Sverige med ett högautomatiserat lager inom livsmedel gör mig extra stolt, säger Peter Muld, chef strategi & transformation ICA Sverige.

- Nu tar vi nästa steg med ICAs e-handel och gör det möjligt för lokala ICA-butiker att erbjuda sina kunder en mer personlig och smidig upplevelse även på nätet, för att göra vardagen enklare. Det högautomatiserade e-handelslagret i Stockholm har kapacitet att leverera ett betydligt större attraktivt sortiment och täcker efterfrågan i Stockholmsregionen för flera år framåt, säger Tony Holmberg, e-handelschef ICA Sverige.

Fastigheten har en totalyta på 32 000 kvadratmeter och ligger i Brunna, Upplands Bro kommun i Stockholm. E-handelsverksamheten i Jordbro kommer att flyttas över successivt till det nya lagret.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

icagruppen.se