ICA påskyndar möjligheten för fler att få mat hemlevererat

Efterfrågan på hemleverans har ökat kraftigt i samband med Coronautbrottet och Folkhälsomyndigheten har uppmant riskgrupper att undvika att vistas i exempelvis livsmedelsbutiker. ICA har idag ca 300 butiker som erbjuder e-handel men för att snabbt utöka möjligheterna för butiker att erbjuda hemleveranser kompletterar ICA e-handeln med en snabbutrullning av sin måltidsapp ICA Pronto. Inom kort kommer ca 60 butiker erbjuda ICA Pronto hemkörning av ett mindre sortiment mat direkt från butik och ambitionen är att ca 150 butiker ska anslutas under våren. Tjänsten finns tillgänglig för alla men just nu prioriteras den till de som tillhör en riskgrupp eller är sjuka.

Just nu är det många som inte bör handla i butik på grund av att man är sjuk eller tillhör en riskgrupp. Efterfrågan har gjort att många av de 300 ICA-butiker som har e-handel har långa leveranstider. För att korta leveranstiderna och underlätta för riskgrupper att snabbt få mat till sitt hem, påskyndar ICA nu lanseringen av sitt tidigare pilotprojekt med hemleveranser av färdiga måltidslösningar och ett begränsat sortiment av varor och anpassar den efter ett annat kundbehov. För ICA-butikerna går det också betydligt mycket snabbare att komma igång med e-handel via Pronto än med ICAs vanliga e-handel.

- Det har varit viktigt för oss att ta fram en lösning för hemleveranser av mat till de som verkligen behöver få hjälp och stöd i en svår situation. Vi har gjort den här särkillda lösningen för att underlätta för riskgrupper och hoppas att andra kunder uppfattat vår uppmaning om att handla med hänsyn. Vi kommer fortsätta att arbeta med att utveckla lösningar mot den här målgruppen, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.

Inom kort finns 60 butiker som erbjuder tjänsten, fler butiker kommer ansluta sig till tjänsten inom kort. Appen finns att ladda ner till Iphone och Android. Betalning sker med Swish direkt i appen. Mer information om vilka butiker som erbjuder tjänsten finns i ICA Pronto appen.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se