ICA renodlar verksamheten i Norge

Som ett nästa steg i vår satsning på den norska marknaden kommer ICA att renodla verksamheten i Norge genom att enbart fokusera på lågpris- och supermarketsegmenten. Som en konsekvens av denna strategiförändring lämnar ICA Norge stormarknadssegmentet och inleder därmed en försäljningsprocess av de norska ICA Maxi-butikerna.

ICA Norge har under de senaste åren genomfört en rad åtgärder för att vända bolagets negativa resultatutveckling.

-          En central insats har varit lanseringen av det nya Rimi-konceptet som har tagits emot mycket väl av kunderna och genererat tydliga försäljningsökningar. Vi har också inlett ett framgångsrikt moderniseringsarbete av våra ICA Supermarked-butiker. Vi väljer nu att fokusera fullt på dessa format samtidigt som vi fortsätter att utvärdera ytterligare åtgärder och se över vårt butiksnät för att förbättra ICA Norges ställning, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef ICA AB.

I dag finns 25 ICA Maxi-butiker i Norge. Omsättningen i ICA Maxi-butikerna uppgick till 3 041 MNOK under 2010. ICA Norge äger nio av de fastigheter där butikerna är inrymda, övriga hyrs av en extern hyresvärd.

Enligt tidigare beslut kommer ICA Maxi Sjölyst att konverteras till ICA Supermarked. Antal hel- och deltidsanställda uppgår till cirka 1 500 i de 24 ICA Maxi-butikerna som ska säljas.

För ytterligare information:

ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se

ica