ICA säljer Alta Storsenter till Amfi Eiendom AS

ICA säljer Alta Storsenter till Amfi Eiendom AS

Solna 26 april, 2007

ICA Eiendom Norge AS har sålt Alta Storsenter (Komsa Eiendom AS) till Amfi Eiendom AS. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 273 MNOK.

Avtalet har undertecknats idag med tillträde för köparen den 2 maj 2007. Försäljningen ger upphov till en reavinst för ICA-koncernen på omkring 65 MNOK som kommer att redovisas under andra kvartalet i år.

"Försäljningen av den här fastigheten är i enlighet med vår strategi att inte äga köpcentrum och bostäder", säger Rolf Hansteen, vd för ICA Eiendom Norge AS.

Olav Thon Gruppen, som är noterat på Oslo-börsen, är huvudägare i Amfi Eiendom AS.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och Etos. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se