ICA säljer butiksfastigheter i Sverige

ICA säljer butiksfastigheter i Sverige Stockholm 27 juni, 2007

ICA Fastigheter Sverige AB har sålt en portfölj av butiksfastigheter för 601 MSEK. Affären omfattar en portfölj av 28 butiksfastigheter belägna i hela Sverige. I samband med affären har ett hyresavtal träffats mellan ICA och köparen där ICA hyr dessa fastigheter. ICA kommer i sin tur att hyra ut fastigheterna till enskilda ICA-handlare. ICAs fortsatta involvering i fastigheterna gör att transaktionen därmed redovisas som finansiering enligt IFRS.

Affären ökar ICAs rörelseresultat med cirka 90 MSEK under fjärde kvartalet 2007.
"Vi avyttrar de här fastigheterna för att frigöra kapital som vi ska investera i nya butiker och stormarknader", säger Bo Liffner, vd ICA Fastigheter AB.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA äger även hälften av Netto Marknad med drygt 80 butiker i Sverige. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se