ICA säljer fastigheter till EPGF

ICA säljer fastigheter till EPGF

Stockholm 28 november, 2007 ICA Fastigheter Sverige AB har sålt två fastigheter till Standard Life Investments European Property Growth Fund (EPGF) för 199 MSEK.
EPGF, en fond som förvaltas av Standard Life Investments, kommer att ta över fastigheterna efter att de är färdigställda sommaren 2008. Fastigheterna ligger i Falun respektive Kungsbacka.
"Vi avyttrar de här fastigheterna för att frigöra kapital som vi skall investera i nya butiker och stormarknader", säger Bo Liffner, vd ICA Fastigheter AB.

Affären kommer att påverka ICAs rörelseresultat positivt med cirka 60 MSEK senast under tredje kvartalet 2008.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 250 egna och handlarägda butiker i Sverige och Norge. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Etos. ICA Meny bedriver distribution till restauranger, storkök och servicehandel. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA äger hälften av bolagen Rimi Baltic, med drygt 170 butiker i Baltikum, och Netto Marknad med drygt 70 butiker i Sverige. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Genom aktieägaravtal har ingen av parterna bestämmande inflytande över bolaget och har därmed lika rösträtt. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se