ICA säljer fastigheter till EPGF

ICA säljer fastigheter till EPGF Stockholm 9 maj, 2007

ICA Fastigheter Sverige AB har sålt två fastigheter till Standard Life Investments European Property Growth Fund (EPGF) för 237 MSEK.

EPGF, en fond som förvaltas av Standard Life Investments, kommer att ta över fastigheterna den 31 maj 2007. Fastigheterna ligger i Västerås respektive Gävle. I försäljningen ingår även ett utvecklingsprojekt som EPGF kan tillträda under 2008.

"Vi avyttrar de här fastigheterna för att frigöra kapital som vi skall investera i nya butiker och stormarknader", säger Bo Liffner, vd ICA Fastigheter AB.

Affären kommer att påverka ICAs rörelseresultat positivt med cirka 140 MSEK senast under tredje kvartalet 2007.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och Etos. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA äger även hälften av Netto Marknad med drygt 80 butiker i Sverige. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se