ICA samlar in 5,4 miljoner för en mer jämställd fotboll

Under fotbolls-VM samlade ICA-butikerna in pengar till Svenska fotbollförbundets initiativ, Alla är olika - olika är bra, genom att sälja ett antal blågula produkter. De insamlade pengarna kommer bland annat gå till att på olika sätt få fler tjejer att spela fotboll.

Alla är olika – olika är bra och ICA vill se en fotbollsarena och ett föreningsliv där alla är och känner sig lika välkomna, oavsett kön, funktionsvariation, etnicitet eller sexuell läggning. Därför har ICA samlat in pengar till Alla är olika – olika är bra, pengar som sedan delas ut till föreningar som jobbar aktivt för en mer jämställd fotboll. I år ligger fokus på att på olika sätt få fler tjejer att spela fotboll.

–För ICA som är nationell partner för både dam- och herrlandslaget är det viktigt att påskynda utvecklingen för ett mer jämställd fotboll. Insamlingen visar vilket stort engagemang det finns för de här frågorna hos våra kunder och ICA-handlarna runt om i Sverige. Det är vi stolta över, säger Anders Svensson VD på ICA.

Fotbollsvarorna såldes före och under mästerskapet i Frankrike i somras och genererade 5,4 miljoner. Nu ska pengarna börja delas ut.

– Alla är olika – olika är bra arbetar för att skapa och ge bättre förutsättningar till alla som vill vara en del av fotbollsrörelsen. Med ytterligare ett fantastiskt samarbete med ICA och den insamling som gjorts får vi resurser som är avgörande för våra flickor, säger Sevana Ghadimi, CSR-ansvarig på Svenska Fotbollförbundet.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se