ICA satsar på genuint brödhantverk från lokala bagerier

ICA möter trenden kring hantverksmässigt tillverkat bröd och lanserar en serie högkvalitativa bröd från lokala bagerier – norrländskt korntunnbröd, skånsk kavring och gotländskt surdegsknäcke. Nyheterna ingår i sortimentet ICA ’God smak från’, som är en smakresa genom Sverige i nära samarbete med lokala leverantörer.

ICA ’God smak från’ lanserades 2014 och alla produkter är noggrant utvalda utifrån lokala smaker, svenska råvaror och ett genuint mathantverk. I fjol lanserades bland annat klassiska charkuterier, ostkaka och smör.

Nu utökas sortimentet med färskt bröd från Stödebröd i Medelpad och Södervidinge i Skåne samt surdegsknäcken från Fårösund, Gotland. Från det norrländska familjebageriet Stödebröd kommer ett mjukt korntunnbröd och från Södervidinge en klassisk skånsk kavring, ett saftigt bröd gräddat i stenugn. Surdegsknäcket från Gotlandsknäcke i Fårösund är ett smakrikt knäckebröd i tre smaker.

– För oss på ICA är det viktigt att gynna mathantverk med tradition och hjärta, en mångfald av smaker och råvaror med svenskt ursprung. Just bröd har en speciell plats i vår svenska matkultur och vi har unika brödtraditioner runt om i Sverige. Vi vill få fler att upptäcka svenska smaker och genom ICA ’God smak från’ erbjuder vi fler svenska varor i butik, berättar Dan Jacobson, färskvaruchef på ICA Sverige AB.

Bröd och smörgåsar på frammarsch
Från att ha haft en roll i bakgrunden de senaste åren är nu brödet på frammarsch. Genuint bakat bröd av hög kvalitet har blivit en lyx- och njutningsprodukt. Omsorgsfullt tillagade smörgåsar med kreativa pålägg är hetare än någonsin. Vår nordiska smörgåstradition med pålägg som färska skaldjur, fisk och viltkött ligger i tiden och ’Nordic sandwiches’ är en populär sökning på Pinterest och hemsidor med matinspiration.

ICA och LRF har ett samarbete för att säkra utbudet och tillgängligheten av svenska råvaror i framtiden, från jordbrukets förutsättningar till färdig produkt i butikshyllan. ICA arbetar på flera sätt för att bidra till ett livskraftigt svenskt jordbruk och att utveckla sortimentet ICA ’God smak från’ är ett sätt att öka antalet produkter med svenskt ursprung.

Brödnyheterna inom ICA ’God smak från’ finns i ICA-butiker från april 2015. Lokala avvikelser kan förekomma.

ICAs presstjänst, telefon 010-422 52 52 eller Frida Larsson, ICA Sverige AB, e-post: frida.larsson@ica.se
För kunder, ICAs kundkontakt, telefon: 020-83 33 33

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1314 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se