• ICA/

ICA satsar på svenskt och lokalt – vår största marknadskampanj hittills

ICA genomför sin hittills mest omfattande kampanj med fokus på svensk och lokal mat. Satsningen syftar till att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion, de svenska mervärdena och göra det enklare för de kunder som vill välja svensk och lokal mat.

−Vi vet att svenska konsumenter älskar att välja närproducerat, och det är viktigt för oss att kunna erbjuda ett brett sortiment av svenskproducerade livsmedel. När du handlar på din lokala ICA-butik stödjer du den lokala livsmedelsproduktionen och det lokala näringslivet, vilket i sin tur bidrar till en levande landsbygd, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

Nu tar vi på ICA ännu ett stort steg framåt för att främja svensk matproduktion och göra det ännu enklare för våra kunder att välja svenskt och lokalt. Under de kommande tre veckorna kör vi vår mest omfattande marknadskampanj någonsin, som kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets ICA-butiker, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på ICA Sverige.

ICA erbjuder idag över 7 000 lokala och svenska varor och strävar ständigt efter att utöka detta sortiment. Här ingår ett stort urval av ICAs egna märkesvaror, med mer än 800 svenskproducerade artiklar.

Varje ICA-butik är unik och kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan, vilket gör det möjligt för kunderna att hitta just det de söker. Som exempel visade en nyligen genomförd undersökning att ICA-butikerna erbjuder över 1 500 sorters lokala korvar och mer än 280 sorters lokal honung.

Sedan 2014 har ICA samarbetat med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, för att bredda utbudet av svenska varor, öka medvetenheten om svenska mervärden och därmed boosta försäljningen av svensk mat, samt stödja ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk.

ICA utvecklar bland annat egna svenskproducerade produkter som alternativ till sådana som traditionellt inte kommer från Sverige, som till exempel ICAs Goudaost och norrländsk grillost. Och för att göra det enkelt för kunderna att hitta svenska och lokala produkter, använder vi märkningar som ”Från Sverige”, samt ICAs egna märkningar ”Härifrån Sverige” och ”Härifrån trakten”.

Läs mer om vikten att välja svensk och lokal mat på ica.se/svenskt.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ica.se.