ICA Sverige i storsatsning på svenska tomater

ICA Sverige storsatsar på svenska tomater i samarbete med Svenska Odlarlaget. Tomaterna kommer att odlas i en ny växthusanläggning om tio hektar i Frövi, Lindesberg. Satsningen innebär att ICA ökar andelen svenskodlade tomater i sitt centrala utbud året om, vilket ökar svensk självförsörjningsförmåga inom grönsaker.

Svenska konsumenter har ett starkt engagemang för svenskproducerad mat. Varannan konsument uppger ”minskar Sveriges importberoende” som ett skäl att välja svenska livsmedel, och var tredje uppger att skälet är att ”stärka Sveriges beredskap”, enligt en SIFO-undersökning som genomfördes av ICA och LRF i maj 2023. Idag är en stor del av den totala konsumtionen av tomater importerad. ICA vill skapa förutsättningar för konsumenten att på ett enkelt sätt välja svenskodlat tolv månader om året och har därför inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenska tomater i landets ICA-butiker året om.

I det nya toppmoderna växthuset i Frövi kommer det att odlas 8 000 ton tomater årligen i en cirkulär process där man tar tillvara på spillvärme från närliggande industri för uppvärmning. Produktionsstarten är planerad till hösten 2024.

−Vi vill bidra till att stärka svensk livsmedelsförsörjning och vår satsning på svenska tomater är ett exempel på hur vi kan göra det. Satsningen innebär att vi åtar oss att på ett ansvarsfullt sätt öka tillgången av svenska tomater. Det gynnar både miljön och ett långsiktigt hållbart svenskt lantbruk, samtidigt som vi möter konsumenternas efterfrågan, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

−Vårt mål är att alltid erbjuda svenskt i säsong och ICA har under det senaste året ökat andelen svenskodlade grönsaker med 5 procent. Idag är cirka 60 procent av vårt grönsakssortiment från Sverige. Genom samarbetet med Svenska Odlarlaget tar vi ytterligare ett stort kliv framåt i detta arbete, säger Jonas Andersson, affärsområdeschef frukt, grönt och blommor på ICA Sverige.

ICA har ett långsiktigt engagemang för svenskt lantbruk och en levande landsbygd och erbjuder idag Sveriges största sortiment av svenska och från Sverige-märkta livsmedel. ICA har ett dubbelt samhällsansvar att dels säkerställa bästa möjliga pris för våra kunder, vilket är särskilt viktigt i tuffa ekonomiska tider, och dels att värna om ett livskraftigt och långsiktigt hållbart svenskt lantbruk och svensk självförsörjningsförmåga.

För att öka andelen svenskt inom alla produktkategorier inleddes 2014 ett samarbete mellan ICA och LRF med syfte att bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se