ICA tar en rosa månad till förmån för Cancerfonden

ICA har stöttat Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003. Under oktober månad får många varor rosa skepnad i ICA-butikerna, till förmån för cancerforskningen.

I år har ICA ett stort sortiment av rosa varor med över 100 olika produkter, där varje produkt ger mellan 20 öre och 10 kronor till Cancerfonden. Förra året samlade ICA och Apotek Hjärtat in 55 miljoner kronor tillsammans med alla kunder.

- För oss på ICA är det helt självklart att vara med och stötta den livsviktiga cancerforskningen och jag är stolt över det engagemang som ICA-butikerna och alla våra kunder visar i samband med Rosa Bandet-kampanjen. Tillsammans bidrar vi till att fler människor överlever cancer, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Från och med den 24 september blir rosa band, armband och rosa produkter tillgängliga i ICA-butikerna för försäljning.  Förutom att sälja rosa produkter så vill ICA försöka etablera rosa vanor hos kunderna. Många cancerformer går att förebygga genom god kost och kontinuerligt pulshöjande aktiviteter. ICA har Sveriges största receptsamling av nyckelhålsmärkta recept och de rosa livsmedelsprodukterna som är utvalda tillsammans med Cancerfonden syftar till att stimulera hälsosamma måltider. På så sätt är de rosa produkterna en guidning till hälsosammare mat. Forskning visar att hälsosamma matvanor och fysisk aktivitet kan minska risken för cancer. ICA har under lång tid arbetat med att underlätta för våra kunder att göra hälsosamma val och detta i kombination med de insatser vi gör tillsammans med ICA-butikerna i samband med Rosa Bandet-kampanjen gör stor skillnad för många människor.

- Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. ICA har ett genuint engagemang som de år efter år lyckas förmedla till medarbetare och kunder, som i sin tur bidrar genom att köpa rosa produkter, rosa band och armband. Jag vill rikta ett stort och varmt tack för ert engagemang och livsviktiga bidrag, ni är med och gör detta möjligt, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden.

Om Cancerfonden och Rosa Bandet-kampanjen

Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas av cancer samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se