ICA testar personliga erbjudanden över hela landet

ICA testar personliga erbjudanden över hela landet Solna 14 oktober 2008 ICAs test med personliga erbjudanden till stamkunder utökas nu till att omfatta hela Sverige. Erbjudandena baseras på tidigare köphistorik för att anpassas till varje kunds behov.
Det riksomfattande testet inleds den här veckan. Utifrån statistik över vad den enskilde kunden brukar köpa, matchas kundens inköpsbehov med personliga erbjudanden. Under testet kommer cirka två miljoner stamkunder att få ett utskick som bland annat innehåller tidningen Buffé samt 20 procents rabatt på upp till tio utvalda varor.

Det första fullskaliga testet gjordes under våren och sommaren med 75 000 hushåll i Östergötland. Mottagandet från kunderna har varit mycket positivt och bekräftar tidigare kundundersökningar där efterfrågan på just anpassade erbjudanden visat sig vara stor.

Inlösenfrekvensen – hur många som faktiskt nyttjar erbjudandena – har i Östergötland varit upp emot 25 - 30 procent, betydligt högre än för traditionella rabattkuponger.
– Kunderna upplever att de får ett personligt mervärde och att erbjudandena är mycket mer relevanta än tidigare. Vi ser också att det är fler kunder som använder rabatten jämfört med traditionella rabatterbjudanden. Därför utökar vi nu testet till att omfatta hela landet, säger Ingrid Jonasson Blank, vice VD, ICA AB.

Till stamkunder räknas dem som handlar på ICA för minst 1000 kronor per månad och dessutom har ICAs Kundkort.

För mer information ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se