ICA testar personliga erbjudanden till stamkunder

ICA testar personliga erbjudanden till stamkunder

Solna 13 maj 2008

Nu gör ICA ett test med personliga erbjudanden för 75 000 hushåll i Östergötland. Baserat på tidigare köphistorik kommer ICA att utforma erbjudanden som är anpassade till varje kunds behov.

Med start nu och några veckor framåt genomförs ett pilottest med stamkundshushåll i Östergötland. Till stamkunder räknas dem som handlar på ICA för minst 1000 kronor per månad och dessutom har ICAs Kundkort.

Utifrån statistik över vad den enskilde kunden brukar köpa, matchas kundens inköpsbehov med personliga erbjudanden. Varje månad kommer stamkunderna i Östergötland att få ett utskick som bland annat innehåller tidningen Buffé samt rabatt på tio utvalda varor.

- Många kunder upplever att en stor del av reklamen de får är för opersonlig och efterfrågar mer individuella erbjudanden. Vi behöver bli bättre på att möta det och tar nu ett första steg. Genom testet vill vi prova hur kunderna upplever erbjudanden som är relevanta för just dem och anpassade för deras behov, säger Ingrid Jonasson Blank vice VD ICA AB.

ICA hoppas att kunderna som ingår i testmålgruppen kommer att uppskatta försöket. Den som ändå inte vill ha personliga erbjudanden kommer lätt att kunna tacka nej till dem.

För ytterligare information: Ingrid Jonasson Blank, vice VD ICA AB, tel: 08-561 502 86 ICAs presstelefon, tel: 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 250 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se