ICA utser Sveriges bästa landskapsrätter

Solna, 1 mars 2010

ICA utser Sveriges bästa landskapsrätter

Hälsinge Hamboni, en modern variant på den klassiska Hälsingeostkakan, är Sveriges bästa nya landskapsrätt. Bakom den vinnande rätten, som valts ut i konkurrens med tusentals förslag från hela landet, finns Lisa Gustavsson Flygt från Hälsingland. Receptet är ett av många som ingår i den nya kokboken "Sveriges nya landskapsrätter".

Den nya kokboken kommer att innehålla de nya landskapsrätterna men också mer traditionella varianter. Utifrån alla inskickade förslag har tre olika maträtter valts ut från varje landskap. Dessa tre har sedan provsmakats av en jury från varje landskap som sedan utsett respektive landskaps "nya" landskapsrätt.

- Med "Sveriges nya landskapsrätter" vill vi skapa intresse för och kunskap om Sveriges rika matkultur och lokala råvaror. ICA är för många en inspirationskälla när det gäller mat och det är en roll som vi vill förvalta och utveckla tillsammans med våra kunder runt om i landet, säger Magnus Wikner, marknadschef ICA Sverige.

Totalt åtta bidrag gick vidare till finalen för Sveriges bästa nya landskapsrätt. I finaljuryn ingick bland andra jordbruksminister Eskil Erlandsson, Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, ICA AB, Hälsinglands landsbygdschef Mats Hindström och chefredaktören för tidningen Buffé, Tony Wallin.

Lisa Gustavsson Flygt från Hälsingland vann priset på 50 000 kronor för Sveriges bästa landskapsrätt. Hon har skapat en svensk variant på den populära halloumin av en äkta hälsingeostkaka.

Juryns motivering: "Hälsingeostkakan är en lätt beroendeframkallande dessertostkaka som här får ta smak av en saltlag och därefter blir en modern förrättsost. Den smakrika, sega och lätt gnisslande osten bjuder på en underbar textur och konsistens som passar perfekt till den spröda och krispiga salladsbädden."

"Sveriges nya landskapsrätter" trycks i 580 000 exemplar. Boken kommer att finnas till försäljning i samtliga ICA-butiker från och med den 15 mars.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se