ICA vinner pris för bisfenolfri förpackning

Hållbarhet, minskad klimatpåverkan och att driva utvecklingen i en positiv riktning när det gäller innovationer och miljö är viktiga områden för ICA. Som ett led i detta arbete har ICA lanserat ICA Rökta musslor i vitlöksolja i en helt ny typ av plastförpackning. Den nya typen av förpackning, som är helt fri från bisfenol-A, har i november belönats med priset ”Plastovationer 2014”.

Förpackningen är helkonserv i plastburk som har fått en helt ny syrgasbarriär med längre hållbarhet. De är dessutom effektiva att packa, vilket gör att antalet transporter minskar och att klimatpåverkan minskas. Dessutom är förpackningen lätta att öppna och återförsluta för kunderna, vilket gör att matsvinnet kan minskas.

För den nya plastförpackningen har ICA nu belönats med vandringspriset ”Plastovationer 2014”. Priset delades ut på Elmia Subcontractors den 11 november.

- Det är väldigt glädjande att ICA har uppmärksammats för denna produkt som både kan minska matsvinnet i hemmet och bidra till ICAs proaktiva hållbarhetsarbete. På ICA arbetar vi målinriktat med miljöfrågor och inte minst när det gäller våra egna märkesvaror, bland annat är vår ambition att under 2015 fasa ut bisfenol-A i livsmedelsförpackningar, säger Maria Smith, chef miljö och socialt ansvar på ICA Sverige AB.

Fler miljöanpassade förpackningsprojekt inom ICA

• ICAs egen mjölk kommer att förses med en plastkork av bioplast. Detta sker v.7 2015.
  • Flera av ICAs egna olivoljor kommer att gå över till plastflaskor istället för glas och vi har redan konverterat ICA olivolja 500 ml och vi är på gång med att konvertera 750 ml, vilket förhoppningsvis sker under 2015.
  • ICA kommer fortsätta att förpacka pastasåser i kartongförpackningar istället för glas.
  • Under 2015 är ambitionen att fasa ut bisfenol-A ur alla livsmedelsförpackningar.
  • ICA har tidigare lanserat tonfisk i vakuumförpackad påse utan bisfenol-A. I oktober lanserades ICAs egna ekologiska fruktmellisar, även de i samma typ av bisfenol-A fria förpackning.

Juryns motivering till priset:
"Vinnaren har verkligen tänkt till och gjort betydande insatser, inte bara för miljön utan också för konsumenten genom att ersätta tidigare aluminiumförpackningar med en i plats, har ICA Sverige visat att det går att ha ett proaktivt hållbarhetsarbete och samtidigt skapa en förpackningslösning som tilltalar konsumenterna och ökar användarvänligheten samt att man med en helt ny syrgasbarriär som vid rumstemperatur innebär att hållbarheten för de här produkterna är två år."

Mer information om ICAs miljöarbete och hållbarhetsarbete:

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Plastovationer Awards uppmärksammar innovationer inom svensk och skandinavisk plastbearbetande industri. Tävlingen arrangeras av tidningen Plastforum i samarbete med Elmia Subcontractor, SPIF och IKEM.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1 321 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se.

Taggar: