ICAs ärtor bygger vattenledningar i Guatemala

Nu lanseras ICAs sockerärtor och salladsärtor där varje såld påse bidrar till att bygga vattenledningar och spisar i byn Xetinamet i Guatemala. Lanseringen är en del av ICAs satsning på etiskt producerade produkter som bidrar till att finansiera lokala hållbarhetsprojekt i områden där varor odlas eller produceras.

ICA satsar nu på en ny serie etiskt producerade produkter där pengar går tillbaka till hållbarhetsprojekt i området där varan produceras.  Projekten och produkterna är framställda i samarbete med IDH, The Sustainable Trade Initiative, som säkerställer att pengarna verkligen kommer fram.

I december lanserade ICA etiska vindruvor från Sydafrika där varje såld ask bidrar till att stärka kvinnligt företagande och en mer rättvis fördelning av marken där druvorna odlas. Nu är det dags för nästa lansering vilket är sockerärtor och salladsärtor där pengarna bland annat går till att bygga vattenledningar i Guatemala som gör att mayaindianera i byn får två skördar i stället för en, och därmed kan hjälpa sig själva till en bättre framtid.

ICA har länge arbetat med socialt ansvar och miljöfrågor kopplat till produkter och leverantörer i högriskländer med hjälp av bl a revisioner och certifieringar. Att vara med och delfinansiera lokala hållbarhetsprojekt utan mellanhänder med hjälp av IDH är ytterligare ett sätt att göra skillnad på plats i utvecklingsländer.

– Miljö och socialt ansvarstagande blir allt viktigare för konsumenterna och så även för oss. Genom samarbetet med IDH och utvalda leverantörer har vi hittat ett sätt att säkerställa att pengarna går tillbaka till lokala samhällen där varor odlas eller produceras, säger Kerstin Lindvall, Chef Corporate Responsibility, ICA Sverige AB.

Fakta om IDH
IDH, the Sustainable Trade Initiative, är en holländsk organisation som arbetar för ökad hållbar handel genom samarbeten med företag, statliga institutioner, regeringar och andra intressenter. IDH arbetar för en långsiktig förändring av råvarumarknaden och att därmed förbättra livssituationen för lokala jordbrukare. Läs mer på www.idhsustainabletrade.com

Se även filmen om ICAs etiska vindruvor på icagruppen.se/hallbarhet.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1314 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se

Taggar: