ICAs delårsrapport januari – juni 2009

ICAs delårsrapport januari – juni 2009

Solna 19 augusti, 2009

Ökad omsättning samt förbättrat rörelseresultat exklusive reavinster och nedskrivningar

Andra kvartalet ? Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 24 037 MSEK (22 765), en ökning med 5,6 procent. I fasta växelkurser ökade nettoomsättningen med 2,8 procent.
? Rörelseresultatet uppgick till 582 MSEK (660), en minskning med 11,8 procent. Rörelseresultatet exklusive reavinster från fastighetsförsäljningar om 56 MSEK (137) och nedskrivningar av anläggningstillgångar om 58 MSEK (0), uppgick till 584 MSEK (523), en ökning med 11,7 procent. ? Resultat efter finansiella poster uppgick till 497 MSEK (597), en minskning med 16,8 procent. ? Periodens resultat för andra kvartalet uppgick till 360 MSEK (557), en minskning med 35,4 procent. Minskningen är en effekt av högre skattekostnader samt av lägre reavinster från fastighetsförsäljningar och högre nedskrivningar av anläggningstillgångar.

Första halvåret ? Nettoomsättningen för första halvåret uppgick till 46 596 MSEK (44 064), en ökning med 5,7 procent. I fasta växelkurser ökade nettoomsättningen med 2,8 procent.
? Rörelseresultatet uppgick till 848 MSEK (919), en minskning med 7,7 procent. Rörelseresultatet exklusive reavinster från fastighetsförsäljningar om 71 MSEK (171) och nedskrivningar av anläggningstillgångar om 58 MSEK (0), uppgick till 835 MSEK (748), en ökning med 11,6 procent. ? Resultat efter finansiella poster uppgick till 661 MSEK (753), en minskning med 12,2 procent ? Periodens resultat för första halvåret uppgick till 469 MSEK (748), en minskning med 37,3 procent. Minskningen är en effekt av högre skattekostnader samt av lägre reavinster från fastighetsförsäljningar och högre nedskrivningar av anläggningstillgångar.

Utdrag ur vd-kommentar - Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef för ICA AB: " ICA-koncernens omsättning steg under andra kvartalet och rörelseresultatet exklusive reavinster från fastighetsförsäljningar och nedskrivningar förbättrades. Förbättringen beror på ett mycket starkt resultat i ICA Sverige och ett högre resultat i ICA Banken. ICA Norge och Rimi Baltic visar lägre rörelseresultat i andra kvartalet och ICA Fastigheters rörelseresultat minskade på grund av lägre reavinster jämfört med i fjol. "

För hela rapporten, med fullständig vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information: Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, tfn 08-561 502 58 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se