ICAs delårsrapport januari – juni 2010

ICAs delårsrapport januari – juni 2010

Solna 18 augusti, 2010

Förbättrat rörelseresultat trots minskad nettoomsättning under andra kvartalet

Andra kvartalet ? Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 23 143 MSEK (24 037), en minskning med 3,7 procent. I fasta växelkurser minskade nettoomsättningen med 1,3 procent.
? Rörelseresultatet uppgick till 646 MSEK (582), en ökning med 11,0 procent. Rörelseresultatet exklusive reavinster/förluster om -5 MSEK (56) och nedskrivningar om 37 MSEK (58), uppgick till 688 MSEK (584), en ökning med 17,8 procent. ? Resultat efter finansiella poster uppgick till 550 MSEK (497), en ökning med 10,7 procent. ? Periodens resultat för andra kvartalet uppgick till -340 MSEK (360). Andra kvartalet har belastats med en skattekostnad om 747 MSEK avseende en skattetvist avseende åren 2001–2003.

Första halvåret ? Nettoomsättningen för första halvåret uppgick till 45 862 MSEK (46 596), en minskning med 1,6 procent. I fasta växelkurser minskade nettoomsättningen med 0,4 procent.
? Rörelseresultatet uppgick till 1 266 MSEK (848), en ökning med 49,3 procent. Rörelseresultatet exklusive reavinster om -1 MSEK (71) och nedskrivningar om 37 MSEK (58), uppgick till 1 304 MSEK (835), en ökning med 56,2 procent. ? Resultat efter finansiella poster uppgick till 1 087 MSEK (661), en ökning med 64,4 procent. ? Periodens resultat för första halvåret uppgick till 55 MSEK (469), en minskning med 88,3 procent. Första halvåret har belastats med en skattekostnad om 747 MSEK avseende en skattetvist avseende åren 2001–2003.

Utdrag ur vd-kommentar - Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef för ICA AB: " Under andra kvartalet levererade ICA-koncernen ett starkt rörelseresultat trots lägre nettoomsättning. Nettoomsättningen minskade som en följd av en generellt svag utveckling på dagligvarumarknaden samt hård konkurrens. Samtidigt förbättrades rörelseresultaten i i såväl ICA Sverige, ICA Norge som Rimi Baltic bland annat tack vare högre bruttomarginaler och lägre kostnader som ett resultat av ICAs pågående kostnadsbesparingsprogram. ICA Bankens rörelseresultat minskade i andra kvartalet som en konsekvens av ett lägre räntenetto medan ICA Fastigheter fortsatte att utvecklas stabilt. Periodens resultat för koncernen har belastats av ökade skattekostnader till följd av en dom i Kammarrätten som avser en skattetvist för åren 2001-2003 som ICA informerade om i början av juni. ICA har överklagat och ansökt om prövningstillstånd i Regeringsrätten."

För hela rapporten, med fullständig vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information: Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, tfn 08-561 502 58 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se