ICAs delårsrapport januari – mars 2008

ICAs delårsrapport januari – mars 2008

Solna 7 maj, 2008

? Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 21 299 MSEK (18 791), en ökning med 13,3 procent.

? Exklusive reavinster från fastighetsförsäljningar var rörelseresultatet för första kvartalet i stort sett oförändrat och uppgick till 225 MSEK (229). Inklusive reavinster, minskade rörelseresultatet för första kvartalet till 259 MSEK (346), en minskning med 25,1 procent. Förbättrade resultat i ICA Sverige, Rimi Baltic och ICA Banken vägde upp förluster i ICA Norge.

? Periodens resultat för första kvartalet uppgick till 191 MSEK (341), en minskning med 44,0 procent.

? Koncernens operativa kassaflöde för första kvartalet uppgick till 526 MSEK (301) och ökade på grund av ett förbättrat rörelsekapital.

För hela rapporten, med vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information: Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, tfn 08-561 502 58 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 250 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se