ICAs delårsrapport januari – mars 2011

ICAs delårsrapport januari – mars 2011

Solna 4 maj, 2011

Lägre rörelseresultat för ICA-koncernen i första kvartalet men stark återhämtning i Rimi Baltic

Första kvartalet ? Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 21 885 MSEK (22 719), en minskning med 3,7 procent. I fasta växelkurser minskade nettoomsättningen med 0,6 procent.
? Rörelseresultatet uppgick till 490 MSEK (620), en minskning med 21,0 procent. Rörelseresultatet exklusive reavinster och nedskrivningar uppgick till 490 MSEK (616), en minskning med 20,4 procent. ? Resultat efter finansiella poster uppgick till 422 MSEK (537). ? Periodens resultat för första kvartalet uppgick till 254 MSEK (395).

Utdrag ur vd-kommentar - Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef för ICA AB: "ICA-koncernens omsättning minskade med 0,6 procent i fasta växelkurser under första kvartalet. Alla marknader vi är verksamma på kännetecknades av en svag utveckling för dagligvaror, mycket hård konkurrens samt av en kalendereffekt relaterad till påsken. Det är också de huvudsakliga förklaringarna till den lägre omsättningen. ICA-koncernens rörelseresultat sjönk delvis till följd av lägre omsättning men framförallt på grund av en högre förlust i ICA Norge. ICA Sverige visar på ett något lägre rörelseresultat till följd av lägre omsättning, samtidigt som Rimi Baltic väsentligt förbättrade sitt rörelseresultat och ICA Fastigheter och ICA Banken utvecklades väl."

För hela rapporten, med fullständig vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information: Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, tfn 08-561 502 58 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se