ICAs delårsrapport januari – september 2008

ICAs delårsrapport januari – september 2008

Solna 5 november, 2008

Tredje kvartalet visar fortsatt ökad försäljning men lägre rörelseresultat

Tredje kvartalet ? Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 22 768 MSEK (20 697), en ökning med 10,0 procent.

? Rörelseresultat exklusive reavinster från fastighetsförsäljningar för tredje kvartalet uppgick till 633 MSEK (736), en minskning med 14,0 procent. Rörelseresultat inklusive reavinster för tredje kvartalet uppgick till 683 MSEK (899), en minskning med 24,0 procent.

? Periodens resultat för tredje kvartalet uppgick till 550 MSEK (736), en minskning med 25,3 procent.

Niomånadersperioden ? Nettoomsättningen för niomånadersperioden uppgick till 66 832 MSEK (60 187), en ökning med 11,0 procent.

? Rörelseresultat exklusive reavinster från fastighetsförsäljningar för niomånadersperioden uppgick till 1 381 MSEK (1 344), en ökning med 2,8 procent. Rörelseresultatet inklusive reavinster för niomånadersperioden uppgick till 1 602 MSEK (1 840), en minskning med 13,0 procent.

? Periodens resultat för niomånadersperioden uppgick till 1 298 MSEK (1 568), en minskning med 17,2 procent.

För hela rapporten, med vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information: Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, tfn 08-561 502 58 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se