ICAs delårsrapport januari – september 2011

Solna 9 november, 2011

Högre nettoomsättning men lägre resultat efter nedskrivning av goodwill

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 24 008 MSEK (23 505), en ökning med 2,1 procent. I fasta växelkurser ökade nettoomsättningen med 2,5 procent.
  • Rörelseresultatet exklusive reavinster och nedskrivningar uppgick till 947 MSEK (934), en ökning med 1,4 procent.
  • En nedskrivning av goodwillvärdet i ICA Norge har gjorts baserat på bolagets nya affärsplan. Goodwillnedskrivningen påverkade koncernens resultat negativt med 592 MSEK i tredje kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 330 MSEK (940).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 235 MSEK (859).
  • Periodens resultat för tredje kvartalet uppgick till -2 MSEK (644).

Niomåndersperioden

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden uppgick till 70 258 MSEK (69 367), en ökning med 1,3 procent. I fasta växelkurser ökade nettoomsättningen med 3,1 procent.
  • Rörelseresultatet exklusive reavinster och nedskrivningar uppgick till 2 160 MSEK (2 238), en minskning med 3,5 procent.
  • I koncernens resultat för niomånadersperioden ingår den goodwillnedskrivning i ICA Norge som gjordes i tredje kvartalet om 592 MSEK. Rörelseresultatet uppgick till 1 558 MSEK    (2 206).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 1 303 MSEK (1 946).
  • Periodens resultat för niomånadersperioden uppgick till 684 MSEK (699). Niomånadersperioden förra året belastades med en skattekostnad om 747 MSEK avseende en skattetvist för åren 2001-2003.

Utdrag ur vd-kommentar - Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef för ICA AB:

ICA-koncernen levererade ett förbättrat rörelseresultat exklusive reavinster och nedskrivningar för det tredje kvartalet, trots att samtliga våra marknader fortsatt har präglats av hård konkurrens och återhållsamhet hos konsumenterna i en osäker omvärld. Under kvartalet ökade ICA Sveriges omsättning samtidigt som rörelseresultatet minskade. Baserat på den nya affärsplanen för ICA Norge gjordes en nedskrivning av bolagets goodwillvärde i tredje kvartalet. Exklusive nedskrivningen minskade ICA Norges rörelseförlust jämfört med tredje kvartalet föregående år. Rimi Baltics och ICA Bankens rörelseresultat förbättrades under kvartalet och ICA Fastigheter fortsatte att utvecklas stabilt. Omsättningen i ICA-koncernen steg med 2,5 procent i fasta växelkurser främst till följd av högre omsättning i ICA Sverige.

För hela rapporten, med fullständig vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information:

Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, tfn 08-561 502 58

ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se