ICAs ekologiska försäljning ökade med 58 procent

ICAs försäljning av ekologiska varor fortsätter att slå nya rekord. Under andra kvartalet 2015 ökade ICA Sveriges försäljning av ekologiskt med 58 procent jämfört med samma period 2014.

Samtidigt som intresset för ekologiskt ökar fortsätter ICA att utveckla sortimentet. ICAs egna ekologiska varor ökade med hela 90 procent under andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. Några av nyheterna i ICAs I love eco-sortiment är ketchup, parmesanost, fryst spenat, korvbröd och grillkorv med svensk köttråvara samt kökshanddukar av ekologisk bomull.

– Efterfrågan på ekologiska varor växer och vi fortsätter att utveckla sortimentet för att hjälpa kunderna att göra hållbara val. Under 2015 har vi hittills sålt ekologiskt för 2,5 miljarder kronor jämfört med halvårsförsäljningen 2014 som uppgick till 1,6 miljarder, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.

Bland ICAs kundkortskunder i Sverige är det kunderna i Uppsala som köper flest ekologiska produkter per hushåll. Mest ekologiskt köper kunder som är mellan 35-44 år. Äldre kunder köper etiska produkter i större utsträckning än de yngre kunderna.

Försäljningsandelen av ekologiska livsmedel i det centrala sortimentet uppgår nu till 4,7* procent.

Den ekologiska försäljningen redovisas tillsammans med annan information i ICA Gruppens hållbarhetsrapport som publicerades kl 8 den 20 augusti, 2015. Se hela rapporten här.

* Andelen av ICA Sveriges ekologiska sortiment av den totala försäljningen av livsmedel ur de svenska ICA-butikerna.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1305 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se