ICAs insamling till Rosa Bandet gav 46 miljoner kronor

ICA Sverige har tillsammans med kunder och ICA-butiker samlat in 46 miljoner kronor i årets Rosa Bandet-kampanj. Under oktober har utvalda ICA-varor och det symboliska rosa bandet, designat av Bea Szenfeld, sålts för att bidra med pengar till Cancerfonden och svensk cancerforskning. Bea Szenfeld har även tagit fram mönstret till en specialdesignad papperskasse som ingått i kampanjen.

Inom ICA sker insamling till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj via sålda varor och rosa band i butik samt genom olika initiativ i butikerna, som syftar till att uppmuntra kunder att vara med och bidra till svensk cancerforskning.

- Det är fantastiskt att se det stora engagemang som butikerna och kunderna visar år efter år för att stötta svensk cancerforskning. Förutom den stora mängd rosa varor som sålts finns också många lokala initiativ. Till exempel skänkte samtliga ICA Supermarketbutiker en procent av sin omsättning under en dag i oktober. Med gemensamma krafter gör vi skillnad, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Ett annat gott exempel ägde rum hos ICA Kvantum i Arvika.

- Vi hade en rosa VIP-kväll där en trerättersmiddag med kock auktionerades ut i butiken. Högsta budet gick oavkortat till Cancerfonden. Vi hade även en promenad i skymningen med facklor och rosa mössor där 100 kronor skänktes för varje deltagare. Det engagemang och den tacksamhet våra kunder visar en sådan här kväll och månad är stort, säger Anette Wiotti, ICA-handlare ICA Kvantum i Arvika.

Under kampanjen fick 66 av ICAs egna varor rosa skepnad, däribland frukt och grönt, lax, bröd och varor till hemmet, som var och en bidrog med mellan 50 öre och 5 kronor till Cancerfonden och svensk cancerforskning.

ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och har varit huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj sedan starten 2003.