ICAs jourtelefon med kockar hjälper till med grillningen

Solna, 30 April 2012

När svenska folket ska grilla tycker många att det är krångligt. Detta visar en undersökning som TNS SIFO genomfört på uppdrag av ICA. Lagom till grillsäsongen 2012 startar därför ICA en grilljour dit man kan ringa för att få personlig hjälp och inspiration.

Idag, på Valborgsmässoafton - som av många ses som starten på grillsäsongen - är det premiär för ICAs nya satsning: Grilljouren. Tanken med Grilljouren är att kunna erbjuda kunderna hjälp och stöd med allt som rör grillning. Jouren bemannas av kockstudenter från Restauranghögskolan i Grythyttan och kommer att hålla öppet hela sommaren.

-      Vi är mycket stolta över Grilljouren. Studenterna kan, förutom renodlade grilltips, bistå med allmänna tips, recept och förslag som är till stor hjälp för våra kunder, säger Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på ICA.

Enligt en undersökning som TNS SIFO utfört på uppdrag av ICA anser 4 av 10 svenskar att det svåraste med att grilla är tillagningstiderna. Helstekt kött uppges av de flesta vara det svåraste att grilla men även fisk och skaldjur anses vara knepigt att få till. Mer än varannan av de tillfrågade vill även veta mer om olika grilltekniker. I samband med Grilljouren kommer därför även en ny version av ICAs app ”Grillfest” att lanseras.

-      ”Grillfest” var en av de mest nedladdade apparna 2011 och inför årets säsong ville vi därför utveckla den ytterligare. I vår undersökning visade det sig att många har svårt med grilltider, därför har appen också kompletterats med en timerfunktion. Fungerar inte det kan användaren alltid använda larmknappen och på så vis kopplas direkt till Grilljouren, fortsätter Håkan Sjöstrand.

Utöver Grilljouren och appen Grillfest har ICA laddat ica.se med över hundra recept för den som saknar inspiration eller vill testa något nytt på grillen.

Information:

Grilljouren har öppet kl. 08.00 -22.00 måndag – söndag under v. 18-20 och 16.00-20.00 torsdag-söndag under v. 21-32. Jouren nås på 020-47 45 51 och samtalen är gratis.

Appen Grillfest finns både för iPhone och Android och kan laddas ned gratis från AppStore eller Android Markets.

Undersökningen genomfördes av TNS SIFO bland 4200 respondenter under mars 2012.

För ytterligare information:

ICAs presstjänst, tel 070-253 66 60 (vardagar 08-17)

ICAs pressjour, 070-544 07 10 (17-08 samt helger)

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 125 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se

Taggar:

ica