ICAs Kvartalsrapport för hållbarhet

Solna, 20 maj, 2013

ICA presenterar idag kvartalsrapporten för ICAs hållbarhetsarbete under första kvartalet 2013. Rapporten går igenom viktiga händelser och insatser inom miljö, kvalitet, etisk handel, hälsa och samhällsengagemang.

– Det omfattande fusket med hästkött utblandat i nötkött var en väckarklocka för hela livsmedelsbranschen, och dominerade hållbarhetsarbetet under kvartalet. Det visar också hur viktigt det är att hela tiden utveckla vårt hållbarhetsarbete för att upprätthålla kundernas förtroende för matens kvalitet och vårt starka varumärke, säger Per Strömberg, vd ICA AB.

Viktiga händelser under kvartalet

• ICA genomförde extra analyser och kontroller för att säkerställa riktigheten i innehållsförteckningarna efter upptäckten av fusk med hästkött.

• ICA har inlett ett pilotprojekt, ICA Environmental Assessment, där nio kinesiska leverantörer och fabriker ingår. Syftet är att minska miljöpåverkan vid tillverkning av ICAs egna varor, samt att säkra ICAs miljökrav.

• ICAs ägare Hakon Invest köper Royal Aholds andel i ICA. Efter förvärvet blir ICA och Hakon Invest en koncern – ICA Gruppen. Detta kan komma att påverka omfattningen av rapporteringen av ICAs hållbarhetsdata samt mät- och beräkningsmetoderna.

ICA:s presstjänst, telefon 070-253 66 60

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB ägs av Hakon Invest AB. Mer information finns på www.ica.se