• ICA/

ICAs mjölkkrona har bidragit med drygt 113 miljoner till de svenska bönderna

Sedan september 2015 har ICA-kunderna haft möjlighet att bidra med en extra mjölkkrona som har gått direkt till Sveriges mjölkbönder. Utöver detta har ICA skjutit till 25 miljoner kronor. Totalt har insatsen bidragit med drygt 113 miljoner kronor till de svenska mjölkbönderna vilket överträffar förväntningarna.I genomsnitt beräknas mjölkkronan ge 28 000 kronor extra per mjölkgård.

Från den 21 september har ICA-kunderna haft möjlighet att bidra med en extra mjölkkrona* som har gått direkt till de svenska mjölkbönderna när de har valt att köpa vissa mjölkförpackningar och ostar i ICA-butiker. Dessutom har ICA skjutit till 25 miljoner kronor utöver detta. LRF och mejeriföreningarna har säkerställt att mjölkkronan gått oavkortat till Sveriges mjölkbönder. Satsningen har pågått i sex månader och avslutades den 27 mars och bidrog med totalt
113 356 200 kronor.

ICAs mjölkkrona har varit en tillfällig akutinsats för att bidra till de svenska mjölkbönderna i en mycket svår situation som bland annat beror på att flera mejerier idag är aktiva på en internationell mjölkmarknad där det råder ett överskott på mjölk.

- Mjölkkronan var en tillfällig krisåtgärd för att lindra i ett akut läge, och tack vare det stora engagemanget hos ICA-butikerna och kunderna har vi kunnat överträffa våra förväntningar på 100 miljoner kronor. Men tyvärr är inte krisen över, och vi måste tillsammans med mejerierna och andra intressenter diskutera hur vi kan hitta mer långsiktiga lösningar som säkerställer en hållbar ersättning till de svenska bönderna. På ICA arbetar vi bland annat med ett program för att öka försäljningen av svenska mejeriprodukter, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.

- Genom att välja den svenska mjölken har ICA och ICA-kunderna gjort en fin insats för landets mjölkbönder. LRFs och ICAs samarbete för den svenska mjölkproduktionen fortsätter, säger Anders Källström, VD och koncernchef för LRF.

Kommunerna där ICA-kunderna bidragit med mest
Uppsala
Umeå
Göteborg