• ICA/

ICAs portionsrätter “color of the day” - 75 % återvunnen plast

Från och med vecka 40 finns Icas färska portionsrätter i tråg som består av 75% återvunna konsumentförpackningar. Färgen på trågen ändras beroende på vad de varit i tidigare liv. I framtiden ska alla Icas förpackningar vara återvinningsbara.

Trg 4 frger  color of the day

Plasten i de nya förpackningarna kommer från livsmedelstråg och flaskor som samlats in i Europa, tvättas och smälts ner till nya livsmedelsförpackningar. Färgen på trågen får då sin unika färg beroende på vilka färger det insamlade materialet har, det vill säga ingen färg tillsätts. Färgen varierar från olika nyanser av rosa, brunt och grönt.

- Plasten i de nya förpackningarna kommer till största del från återvunnen konsumentplast, något som efterfrågas. Att byta till återvunnen plastråvara är helt i linje med våra högt uppsatta plastmål, säger Sofia Erixson, senior förpackningsutvecklare på ICA.

- Initiativet möjliggör på sikt ett cirkulärt flöde för PET-tråg på den svenska marknaden. Att kunna använda återvunnen plastråvara från tråg till nya livsmedelsförpackningar är nyckeln till ett cirkulärt flöde, avslutar Sofia Erixson.

De nya förpackningarna produceras av företaget Faerch. De finns redan i flertalet europeiska länder.

För mer information:
ICA Gruppens presstjänst, Telefon: +46 (0)10 422 52 52