ICAs satsning på etiskt märkta produkter fortsätter

ICAs försäljning av etiskt märkta produkter ökar och motsvarade cirka 2,5 miljarder kronor* under perioden april 2015 till mars 2016. Butiksförsäljningen av dessa produkter i ICA Sveriges sortiment ökade under perioden med 11 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Till drivkrafterna bakom utvecklingen hör bland annat ökad efterfrågan från kunderna, utökat sortiment i kombination med det faktum att ICA-handlarna i allt högre utsträckning väljer att lyfta fram sortimentet.

ICA Sverige har cirka 220 etiskt märkta produkter inom livsmedel, kosmetik och blommor. Storsäljare är bland annat bananer, kaffe och rosor.

- Det är mycket glädjande att den etiska försäljningen fortsätter att utvecklas. Vi breddar hela tiden vårt eget sortiment och vi kan se att intresset hos kunderna växer. Glass, chokladkakor och kakao har haft en fin försäljningsutveckling senaste kvartalet, säger Maria Smith, chef miljö och socialt ansvar ICA Sverige.

Utöver produkter med de etiska märkningarna Fairtrade, UTZ och Rainforest Alliance samarbetar även ICA Gruppen med IDH, The Sustainable Trade Initiative, en holländsk statlig biståndsorganisation som arbetar för ökad hållbar handel genom samarbeten med företag, statliga institutioner, regeringar och andra intressenter. Målet är att arbeta mer direkt med lokala odlare världen över i projekt som leder till lokal utveckling, minskad fattigdom, ett mer långsiktigt hållbart jordbruk – och dessutom säkerställer tillgång till högklassiga produkter. Ärtor från Guatemala lanserades i butik i april 2015. De har blivit en stor försäljningssuccé och vid årsskiftet hade den budgeterade årsvolymen överträffats med 25 procent.

I morgon, lördag 14 maj, är det World Fair Trade Day med extra fokus på rättvis handel.

Exempel på produktnyheter med etisk märkning:
ICA I love eco Mörk choklad med havssalt Fairtrade
ICA I love eco Mjölkchoklad med kokos Fairtrade
ICA I love eco Mjölkchoklad Fairtrade
ICA Asia Fairtrade Sötsur sås
ICA Asia Fairtrade Sriracha Hot chilisås

* ICA Sveriges försäljningsvärde av det etiska sortimentet av livsmedel, blommor och near food ur de svenska ICA-butikerna. Utöver detta tillkommer ICA-butikernas eget etiska sortiment.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1301 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se