• ICA/

ICAs satsning på lokala leverantörer har gett 250 nya leverantörer på mindre än tre veckor

Den första april i år presenterade ICA ett antal åtgärder som syftade till att underlätta för små lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter direkt till enskilda ICA-butiker*. Gensvaret har varit stort och på mindre än tre veckor har mer än 250 nya leverantörer blivit godkända. Ett antal av dessa nya leverantörer har redan produkter ute till försäljning i enskilda ICA-butiker och inom kort räknar ICA med att ytterligare ett 30-tal leverantörer kommer börja leverera till enskilda ICA-butiker.

- Vi vet att många små lokala livsmedelsproducenter har det väldigt tufft i dessa Corona-tider och vi på ICA har ett stort ansvar när det gäller att stötta dessa företagare. Därför är det väldigt glädjande att de åtgärder vi genomförde för att förenkla för små leverantörer att sälja direkt till enskilda ICA-butiker runt om i Sverige på kort tid gett över 250 nya godkända leverantörer, säger Andreas Sbrodiglia, Sortiments och Inköpsdirektör på ICA Sverige.

För ICA har det alltid varit viktigt att leverantörer kan sälja direkt till enskilda ICA-butiker och 2019 hade de cirka 1300 ICA-butikerna över 5000 leverantörer som levererade direkt till enskilda ICA-butiker. 2017 lanserade ICA sin orderportal för att förenkla för lokala leverantörer och ICA-butiker runt om i Sverige att hitta varandra och på så sätt öka försäljningen av svenska närproducerade råvaror. Den första april 2020 presenterade ICA ett antal åtgärder för att ytterligare underlätta för små lokala företagare att sälja sina produkter i någon av de cirka 1300 ICA-butikerna genom att:
 - samla all information kring hur man går tillväga för att nå ut till sin lokala ICA-butik på den nya sidan icagruppen.se/leverantorer
- förenkla regelhanteringen för att ytterligare minska tröskeln för små lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter till fler butiker.
- ICA höjde gränsen från 5 till 15 ICA-butiker för när det krävs certifiering av extern part av leverantören.

- Att köpa från lokala leverantörer och erbjuda kunderna närproducerade produkter är, och har alltid varit, viktigt för ICA-handlare runt om i Sverige. Att vår svenska livsmedelsproduktion fungerar även i dessa svåra tider är av mycket stor betydelse och genom att förenkla vägen ut i enskilda ICA-butiker bidrar ICA till att fler lokala livsmedelsproducenter får en bättre chans att ta sig igenom denna kris, säger Andreas Sbrodiglia, Sortiments och Inköpsdirektör på ICA Sverige.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se

*Alla ICA-butiker är fria att göra affärer med vilka leverantörer de önskar, ICA-butiken måste dock själv säkerställa att leverantören lever upp till svensk lagstiftning för livsmedel. För att underlätta för både ICA-butiker och leverantör har ICA därför tagit fram Leverantörsportalen för att leverantören ska kunna fylla i en självdeklaration som sedan alla butiker kan söka upp.

ica