• ICA/

ICAs utökade klimatmål godkänns av Science Based Targets Initiative

ICA är Sveriges första dagligvaruaktör vars klimatmål godkänns av Science Based Targets initiative, en vetenskaplig metod som säkrar att våra målsättningar är i linje med det globala Parisavtalet om klimat. Metoden är framtagen av bland andra FN:s Global Compact, CDP och WWF. Det är ICA Gruppens båda klimatmål som godkänns av Science Based Targets Initiative, dels att minska de klimatpåverkande utsläppen i verksamheten med minst 70 procent jämfört med basåret 2006 dels att ICA Gruppens största leverantörer senast 2025 ska ha antagit klimatmål enligt Science Based Targets initiative.

Sedan 2015 har ICA Gruppen ett klimatmål att vara klimatneutralt till 2020 när det gäller de klimatutsläpp som uppstår i ICAs egen drift. Detta ska nås genom att minska de klimatpåverkande utsläppen i ICAs verksamhet med minst 70 procent jämfört med basåret 2006 samt att återstående klimatpåverkan kompenseras. Nu har ICA Gruppen antagit ytterligare ett mål vilket innebär att även de leverantörer som bidrar med störst klimatpåverkan ska anta klimatmål enligt Science Based Targets initiative till 2025. Dessa leverantörer står idag för 70 procent av ICA Gruppens indirekta klimatpåverkan. Detta betyder att utöver företagets klimatpåverkan från egen drift tar ICA ansvar för den klimatpåverkan som uppstår i produktionen av de varor butikerna säljer.

- Vi ser mycket positivt på att företag precis som ICA antar ett klimatmål som omfattar även företagets indirekta klimatpåverkan. Det ICA gör ligger i framkant eftersom de även ställer krav på att de största leverantörerna ska anta mål enligt Science Based Targets initiative. Detta skapar ringar på vattnet. Alla företag behöver dra åt samma håll för att leva upp till Parisavtalet vilket innebär att temperaturökningen ska hållas väl under 2 grader men helst stanna vid 1,5 grad, säger Stefan Henningsson på WWF.

- I ICAs fall står leverantörerna för en väsentlig del av ICAs indirekta klimatpåverkan och därför vill vi vara med och ta ansvar och även sprida det ansvaret vidare. Vi har ett stort och viktigt arbete framför oss men det ska bli en rolig utmaning att arbeta tillsammans med leverantörerna i den här viktiga frågan, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef ICA Gruppen.

Andra aktiviteter i ICAs klimatambition – Mitt klimatmål
ICA lanserade den 16 april det digitala verktyget Mitt klimatmål för att även hjälpa och inspirera kunderna att minska sin klimatpåverkan. ICA har utvecklat Mitt klimatmål så att alla ICA-kunder kan följa vilket klimatavtryck deras matkonsumtion ger med hjälp av modern teknik och vetenskapliga beräkningar. Med hjälp av tips och klimatguidade recept får kunden också hjälp att minska sitt avtryck. Läs mer om Mitt klimatmål på icagruppen.se/media//nyhetsarkiv.

* Science Based Target är ett samarbete mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och WWF som oberoende bedömer och godkänner företages klimatmål mot den senaste vetenskapen. För att läsa mer om Science Based Targets: http://sciencebasedtargets.org/

ICA Gruppen AB (publ) är ett ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även Hemtex. För mer information se icagruppen.se