Jenny Eriksson blir ny sortiments- och inköpsdirektör

Jenny Eriksson har utnämnts till ny sortiments- och inköpsdirektör i ICA Sverige. Hon efterträder Andreas Sbrodiglia som tidigare meddelat att han väljer att lämna ICA efter sex år i sin roll. Jenny Eriksson har arbetat inom ICA Gruppen sedan 2010 och kommer närmast från rollen som sortiments- och inköpsdirektör för Apotek Hjärtat och har en lång erfarenhet från både detaljhandeln och affärs- och verksamhetsutveckling.

Jenny har mer än 20 års erfarenhet av detaljhandeln och innan nuvarande roll som sortiments- och inköpsdirektör för Apotek Hjärtat, som hon har haft sedan 2019, har Jenny haft flera seniora befattningar inom butik och försäljning samt sortiment och inköp  i ICA Sverige. Jenny har även tidigare arbetat som managementkonsult med fokus på detaljhandel, telekom och konsumentprodukter.

−Jenny har en genuin och lång erfarenhet av ICA och har haft en viktig roll i Apotek Hjärtats utveckling under de senaste åren. Hon var även tidigare en mycket uppskattad ledare inom sina olika roller på ICA Sverige, och jag är mycket glad över att kunna välkomna henne tillbaka, säger Anders Svensson vd på ICA Sverige.

−Jag brinner för sortiment- och inköpsfrågor och ICA är ett företag som jag länge har tyckt mycket om – uppdraget kändes som ett naturligt nästa steg. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor vidareutveckla ICA:s kunderbjudande och förstärka vår position som marknadsledare, säger Jenny Eriksson.

Jenny Eriksson tillträder tjänsten den 1 september och ersätter Andreas Sbrodiglia som lämnar sin anställning den 31 augusti.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se