Kenneth Bengtsson lämnar ICA 2012

Kenneth Bengtsson lämnar ICA 2012

ICAs vd och koncernchef Kenneth Bengtsson lämnar vd-posten i juni 2012, efter att då ha varit koncernchef i elva år och verksam inom ICA i över 30 år.

ICA ABs styrelse inleder nu en extern rekryteringsprocess i Sverige och internationellt.

- 2012 är det dags för nästa kapitel för mig. Vad det blir återkommer jag till då. Fram till dess har jag ett fortsatt fokus på vd-uppdraget. Det har blivit många fantastiska år på ICA och det känns nu helt rätt för mig att nästa år avrunda min tid på ICA och samtidigt bistå styrelsen att säkra en smidig övergång till nytt ledarskap, säger Kenneth Bengtsson.

- Det har varit elva framgångsrika år för ICA under Kenneth Bengtssons ledning och vi har nu hittat en gemensam lösning som säkrar en väl fungerande succession för ICA på koncernchefsposten då Kenneth finns kvar fram till maj 2012, säger Claes- Göran Sylvén, ICA ABs styrelseordförande.

Kenneth Bengtsson är ordförande i Svenskt Näringsliv och kommer av valberedningen att föreslås på stämman den 26 maj för ytterligare ett verksamhetsår.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se