Koffeinsuget ökar på vintern för var femte skåning

Sportlovet närmar sig och den svenska skidsäsongen går mot sin topp. Fyra av tio skåningar dricker helst varm choklad på skidturen och var femte skåning får ett ökat koffeinsug på vintern. Detta visar några av resultaten från ICAs senaste kundpanel* där drygt 1000 personer svarat på frågor om typiska vinterdrycker.

Undersökningen visar att nio av tio skåningar (95 procent) dricker koffeindrycker som kaffe eller svart te till vardags, och på vintern ökar koffeinsuget för mer än en femtedel. Varm choklad är favoritdrycken i skidspåret, bara 6 procent föredrar den klassiska skidåkar-drycken blåbärssoppa.

På Maxi ICA Stormarknad i Råå i Helsingborg märker man av vintersäsongen i butiken.

- Varm choklad i backen är en stor hit vintertid, det märker vi. Vår försäljning av chokladpulver ökar med över 40 procent den här tiden på året. Nypon- och blåbärssoppa är det inte lika högt tryck på som tidigare, men däremot är färdigdrycker som smoothies och fruktjuicer väldigt populärt, säger Jonas Olofsson, handlare på Maxi ICA Stormarknad i Råå.

Skåningarna om vinterns drycker

• Fyra av tio dricker helst kaffe för att bli pigga på vintern (42 procent)
  • Fyra av tio dricker helst varm choklad när de åker skidor (41 procent)
  • Nio av tio dricker någon form av koffeindryck till vardags (95 procent)
  • En femtedel bli mer sugna på koffeinhaltiga drycker under vintern (28 procent)
  • För var tionde minskar läsksuget i vintertid (13 procent)

Jonas Olofsson, handlare, Maxi ICA Stormarknad i Råå
jonas.olofsson@maxi.ica.se

*ICAs kundpanel består av cirka 2900 kunder som rekryterats slumpmässigt via telefon. Den aktuella undersökningen besvarades av 1016 personer, varav 128 svarande i Skåne län. Undersökningen
genomfördes mellan 5-20 december 2013.