Kompis med kroppen och miljön!

Solna, 14 oktober

ICA bjuder under sex veckor in alla skolklasser i årskurs 2 och årskurs 5 till ICA-butikerna för att lära mer om nyttan av att äta frukt och grönsaker när Kompis med kroppen nu dragit igång för tionde året i rad. Nytt för i år är att materialet även inkluderar frågor kring miljö och klimat.

Under tio år har 600 000 elever besökt ICA-butikerna för att smaka, lukta och lära mer om frukt och grönsakers många fördelar för hälsan. I år utökas materialet för femteklassarna med ett underlag som även tar in miljö- och klimataspekter. ICA har tagit fram materialet tillsammans med WWF och det lyfter frågor som hur mycket mat vi slänger, hur mycket vatten vi förbrukar och matens väg till våra middagsbord.

-      Vi ville så ett frö hos femteklassarna att börja reflektera över hur deras val påverkar miljön och introducera ett tänkande kring hållbart ätande. Vi vet att om vi äter mer frukt och grönsaker så är det inte bara bra för hälsan utan också för miljön, säger Christina Karlsson, ICAs dietist och initiativtagare till Kompis med Kroppen.

För ICAs mångåriga samarbetspartner WWF var det inget svårt beslut att delta.

-      Genom att medverka i Kompis med kroppen hoppas vi kunna bidra till att tiotusentals barn får inspiration och kunskap om hur de själva kan må bättre och hjälpa miljön genom att äta mer vegetariskt, frukt och grönt och välja produkter med mindre ekologiskt fotavtryck, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Kampanjen pågår vecka 40-45.

För mer information:
Christina Karlsson, dietist ICA, 08 561 505 79
ICAs presstelefon 070 - 253 66 60

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se

Taggar: