Kraftig försäljningsökning för ICAs ekologiska produkter

ICA Sveriges försäljning av ekologiska varor under andra kvartalet 2014 är den högsta någonsin. Totalt ökade den ekologiska försäljningen i det centrala sortimentet med 62 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Allra mest ökar färskvaror som mjölk, bananer och tomater. Totalt har ICA sålt ekologiska varor för 1,6 miljarder under första halvåret 2014.

- Ökningstalen för vår ekologiska försäljning är ännu starkare detta kvartal, framför allt för ICAs egna ekologiska sortiment, ICA I love eco. Det ligger i linje med våra prioriteringar och bekräftar att våra satsningar uppskattas av kunderna. Den stora utmaningen är att efterfrågan på det ekologiska ibland överstiger tillgången. Det gäller till exempel ekologiska bananer där efterfrågan vuxit enormt senaste året, säger Maria Smith miljöchef ICA Sverige AB.

ICAs egna ekologiska sortiment, ICA I love eco, ökade med 93 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period 2013. Nya ekologiska produkter lanseras i ökande takt och några av de senaste nyheterna är ekologisk ananas och ekologiska tomater i lösvikt.

Totalt har ICA Sverige cirka 1100 ekologiska varor i sortimentet. Inom sortimentet ICA I love eco finns drygt 200 varor.

Storsäljarna, ekologiskt på ICA (försäljningsvärde)

1. Mjölk
  2. Filmjölk/naturell Yoghurt
  3. Ägg
  4. Bananer
  5. Kaffe

Ökar mest, ekologiskt på ICA (försäljningsvärde)

1. Mjölk
  2. Bananer
  3. Tomater
  4. Filmjölk/naturell Yoghurt
  5. Ägg

Siffrorna redovisas i ICA Gruppens hållbarhetsrapport som publicerades 21 augusti, 2014. Se hela rapporten här.

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se