Lennart Käll lämnar ICA Banken

Lennart Käll lämnar ICA Banken ICA Banken står inför en ny ägarstruktur och en ny framtida strategi, med anledning av att ICA Ahold och Aegon avser att starta ett 50/50 joint venture. I samband med detta är ICA Bankens styrelse och Lennart Käll överens om att han lämnar sin befattning som verkställande direktör. Jörgen Wennberg går in som tillförordnad vd till dess en ny vd är på plats. Sökandet efter ny vd för ICA Banken har påbörjats. Lennart Käll anställdes i början av 2001 för att starta ICA Banken. I dag har banken ett utbud av spar- och låneprodukter, tjänster för att betala via internet och telefon samt vissa tjänster i butik. Uppbyggnadsperioden är nu över och banken går in i en ny fas. ICA Banken har cirka 55 000 bankkunder. 3,1 miljoner kunder har ICA-kort. För ytterligare information: Bo Lagergren, informationschef ICA Banken, 070-512 21 50 ICA Banken ingår i ICA-koncernen (ICA Ahold AB) som är Nordens största detaljhandelsgrupp med 47 000 medarbetare och 3 100 butiker i Skandinavien och Baltikum. ICA Ahold ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA- koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00630/wkr0002.pdf