Mat i orostider – måltiden vi inte vill dra in på

Under pandemin såg vi tydliga förändringar i matvanor och hur matinköpen förändrades. Vi möter nu nya utmanande tider med ett tufft ekonomiskt läge som slår hårt mot hela samhället, vilket naturligtvis också påverkar kundernas konsumtionsvanor. Både vad gäller hur mycket man spenderar på mat och vilka varor man prioriterar. En undersökning från ICA*, genomförd under januari 2023, visar vilka måltider som kunderna helst sparar in på och hur de tänker framåt kring mat och ekonomi.

ICAs undersökning visar att de måltider som landets konsumenter i första hand vill dra in på är mellanmål och fika (32%) samt helgmiddagar och middagar med vänner (26%), men även släkten får stå tillbaka då 20 procent kan tänka sig dra ner på släktmiddagarna. Helgfrukosten är däremot en måltid som många fortfarande vill unna sig, endast 8 procent kan tänka sig att dra ned på den. 21 procent vill inte spara in på någon måltid alls.

− Vi ser hur förändringar i samhället återspeglas i matvanor och måltider och det är tydligt att det är svårare för väldigt många att få ekonomin att gå ihop just nu. Det är därför viktigare för oss än någonsin att vara nära kunderna i deras vardag för att säkerställa att de får så mycket som möjligt för sina pengar. Vi gör detta med fortsatta satsningar på vardagsmaten, de varor våra kunder köper mest, och som enkelt kan kombineras till billiga vardagsmåltider och skapa utrymme för såväl helgfrukost som middag med släkten, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

När konsumenterna får svara på frågan om hur de tänker framåt kring mat och ekonomi så tänker drygt en av tre (37%) att de vill spendera mindre pengar generellt under 2023. 25 procent vill minska på sitt matsvinn, 18 procent tänker göra storkok och frysa in och 11 procent vill äta mer vegetariskt.

De senaste årens förändringar i omvärlden har visat att konsumenterna är snabba på att ställa om sina vanor för att anpassa matinköpen. Att så många vill bevara helgfrukosten ser jag som ett tecken på att unna sig hemma är fortsatt viktigt, vilket tyder på att välmående är viktigt för konsumenten. Det är också intressant att se att så många som en av fyra väljer att minska sitt matsvinn och fler äter vegetariskt, vilket dessutom är ett sätt att både handla billigare och värna klimatet, säger Ann-Katrin Tottie, ansvarig kundinsikt, ICA Sverige.

*Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av ICA med syfte att undersöka målgruppens inställning till höga matpriser och konsumtionsförändringar. Undersökningen genomfördes 5-11 januari 2023 med 1000 respondenter.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se