Matsvinn blir dryck och marmelad på ICA

Frukt som skulle bli matsvinn kommer istället att bli dryck och marmelad under ICAs eget varumärke. I samarbete med det Helsingborgsbaserade företaget Rescued Fruits AB kommer frukt från ICAs lager som annars skulle slängas istället bli fruktdryck och marmelad hos ICA.

Under våren kommer produkterna att finnas i ICA-butiker i hela landet. Först ut är frukt från ICAs lager men ICA tittar även på möjligheten att rädda frukt från butiker framöver.

- Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra kunder en marmelad och dryck som är gjord på räddad frukt. Att ta tillvara matsvinnet är en viktig fråga och det här är ett mycket bra sätt att göra det på, säger Kerstin Lindvall, chef Corporate Responsibility, ICA Sverige.

Samarbetet med Rescued Fruits gör det möjligt att förädla den frukt som annars skulle gått förlorad. De utgår från vad som finns att tillgå och tillverkar goda produkter istället för att bidra till matsvinnet. Detta ger en smartare, mer resurseffektiv matproduktion och konsumtion som är mer klimaträtt.

- Resultatet blir ett spännande och ganska charmigt sortiment eftersom smakerna helt beror på vilken sort som räddas för stunden. Produktionen bestäms utifrån råvaran och kombineras med smaker därefter - ett parti väldigt syrliga äpplen blandar vi gärna med ingefära till exempel. Oftast blir det en härlig blandning av olika sorter och det är också det som blir den godaste äppelmusten, säger Cecilia Larsson, grundare av Rescued Fruits.

Produktfakta
Vi kommer till en början att ha fyra olika produkter:
ICA Räddad Päronmarmelad med Ingefära 135 g
ICA Räddad Äppelmust Naturell
ICA Räddad Äppelmust Kanel
ICA Räddad Äppelmust Ingefära

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1306 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se