Matsvinn blir fisk i cirkulärt system med insekter

ICA har tillsammans med det svenska foodtech-företaget Nutrient skapat ett cirkulärt system med insekter i centrum. ICA kommer använda svinn från potatis som foder till insekter. Genom en lagändring från första juli kommer insekterna då kunna användas som fiskfoder till bland annat ICAs egen röding. Att använda insekter istället för foder från annan fisk minskar drastiskt belastningen på haven. Dessutom är insekterna som ska användas, rik på omega 3 och 6.

Insekter är enormt effektiva på att omvandla restprodukter och svinn från bland annat livsmedelsindustrin till högvärdiga proteiner och även Omega-3 olja. Genom att knyta ihop tre olika livsmedelsproducenter, L.E.V & Co i Närke, Nutrient från Dalarna och Bröderna Hansson i Göteborg vill ICA skapa ett cirkulärt system.

Svinn som uppstår vid packningen av ICAs potatis ska skickas till Nutrient som föder upp bland annat mjölmask i sin anläggning i Garpenberg. Mjölmasken kan sedan omvandlas till ett stort antal livsmedelsprodukter men i ett första steg kommer det användas som fiskfoder till ICAs fisk.

-  Det här är ett väldigt bra exempel på hur vi inom livsmedelskedjan kan vinna på att samarbeta. För att lösa de klimat- och miljöutmaningar vi står inför måste vi bli mer innovativa och öka samverkan, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

- Insektsproduktion är ett område där det händer väldigt mycket och eftersom det är ett klimatvänligt sätt att producera protein är det intressant för oss. Här har vi tillsammans med Nutrient hittat en möjlighet att använda insekterna på ett sätt som både är hållbart och attraktivt för kunderna, säger Louise Nilsson, Teamchef EMV Innovation på ICA.

Fakta:

När produktionen är i full gång beräknas åtta ton potatis bli foder till mjölmasken varje månad.

Proteinmjöl från mjölmasken förväntas delvis eller helt ersätta fiskmjöl i fodret.

ICAs röding finns i butik redan idag, men samarbetat för att få fram ett klimatsmart foder från mjölmask påbörjas nu.

Från 1 juli är det lagligt att använda protein från insekter i fiskfoder inom EU.

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se och ica.se.