Maxi ICA Stormarknad öppnar i Borås

Maxi ICA Stormarknad öppnar i Borås

Solna 23 april 2008

I dag öppnar Maxi ICA Stormarknad i Borås, Maxibutik nummer 62 i ordningen.

Butiken, som började byggas för ett år sedan, har fått ett centralt läge i city vid handelsplatsen Åhaga vid avfarten mot Varberg.

- Det känns riktigt bra att öppna på den här platsen. Vi vet att vi är efterlängtade och vi känner oss riktigt välkomna av Boråsborna, säger handlaren Thomas Bengtsson.

Butiken kommer att ha cirka 95 anställda och en totalyta på drygt 11 000 kvadratmeter.

- Intresset för att jobba här har varit stort och vi har fått in inte mindre än 3000 arbetsansökningar. Mitt mål är att skapa Borås bästa butik och arbetsplats, säger Thomas Bengtsson.

Maxibutiken är den nya tidens stormarknad med en väl utvecklad avdelning för specialvaror, bland annat inom hem och inredning. I butiken finns ett fullskaligt bageri, där butikens egna bagare bakar färskt bröd under hela dagen. Butiken kommer också att erbjuda delikatesser och centralpaketerad fisk.

Fakta om Maxi ICA Stormarknad Borås: Öppnar: Onsdag 23 april 2008 Antal anställda: 95 (inklusive special) Budgeterad omsättning: Livs 241 Mkr netto, special 55 Mkr netto Antal artiklar: Totalt ca 32 000 artiklar varav ca 20 000 special Öppettider: 8 – 22 alla dagar Antal kassor: 10 utgångskassor, fyra självscanningskassor, två självutcheckningskassor.
Yta kvm: Totalyta 11 300 kvm, varav säljyta livs 4275 kvm och säljyta special 3668 kvm inkl. trädgård

För ytterligare information: Thomas Bengtsson, handlare Maxi ICA Stormarknad, Borås, tel: 033-21 18 01 ICAs presstelefon, tel: 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 250 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se