Maxi ICA Stormarknad öppnar i Lindhagen, Stockholm

Solna 12 augusti, 2009

Idag öppnar Maxi ICA Stormarknad i Lindhagen, centralt på Kungsholmen i Stockholm. Det blir den 67:e Maxibutiken i Sverige och den största ICA-butiken innanför tullarna.

Det känns fantastiskt kul att få öppna en helt ny butik som också blir unik för ICA. Nu kan vi erbjuda Stockholmarna one-stop shopping centralt innanför tullarna, säger handlaren Mats Larsson.

Stormarknaden ligger i ett nybyggt tiovånings hus och butikslokalen blir ett unikt bygge med en tvåplanslösning om 9 724 kvm. I huset kommer också att inrymmas fackhandel, systembolag samt 500 kontorsplatser.

Det blir en unik butikslösning. ICA har inte byggt något liknande tidigare. Men jag tycker att vi har fått till ett mycket bra kundvarv. Butiken blir lätthandlad, även om den är byggd i två plan, anser Mats.

Butiken har flera nya lösningar, bland annat har tomglashanteringen placerats direkt i parkeringshuset. Man har också satsat stort på en bageriavdelning och anställt duktiga bagare och med tanke på att huset står på tomten där Skogaholms bageri låg tidigare så förpliktar det, menar Mats.

Butiken får också ett stort utbud av färskvaror med bland annat en manuell fiskdisk. En storsatsning har också gjorts på frukt- och gröntavdelningen och på lokala, ekologiska och hälsosamma varor.

Fakta om Maxi ICA Stormarknad Lindhagen: Öppnar: kl. 11 onsdag den 12 augusti 2009 Antal anställda: ca 140 (inklusive special) Öppettider: alla dagar 8-22 Antal kassor: 9 i kassalinjen, 6 självutscanningskassor, en i kundtjänsten Yta kvm: totalyta 9 724 kvm, varav säljyta livs 3 394 kvm och säljyta special 2 325 kvm Antal artiklar: nära 30 000

För ytterligare information: Mats Larsson, handlare Maxi ICA Stormarknad, Lindhagen, 08-120 444 08 ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se