Maxi ICA Stormarknad öppnar i Västervik

Solna 1 september, 2011

Idag invigs Maxi ICA Stormarknad i Västervik, den 73:e Maxi-butiken i Sverige. Butiken kommer att ha en total säljyta på 4 623 kvadratmeter och erbjuda bland annat ett fullskaligt bageri och ett stort sortiment av hem- och fritidsartiklar.

Den nya Maxibutiken ligger 500 m från handlaren Katharina Arvidssons gamla butik, ICA Kvantum, som stängdes i lördags.

-          Det känns fantastiskt roligt att bli Maxihandlare. Jag tror absolut att vår nya Maxibutik kommer att bli ett lyft för hela Västervik, säger Katharina Arvidsson, som varit handlare i Västervik sedan 1994; då i RIMI-butiken som senare blev ICA Kvantum 1997.

Maxibutiken blir den nya tidens stormarknad med ett fullskaligt bageri och med ett större sortiment av hem- och fritidsartiklar. Här finns också manuella diskar med fisk och delikatesser samt en stor frukt- och gröntavdelning.

Byggnaden stod klar i juni och sedan har det varit hårt arbete att få allt klart inför dagens invigning.

-          Jag tycker att vi har fått till en bra helhet i butiken och jag hoppas och tror att våra kunder ska ta till sig Maxikonceptet fullt ut. Vi är jättenöjda med alla delar och alla inblandade har gjort ett jättejobb, säger Katharina Arvidsson.

Fakta Maxi ICA Stormarknad Västervik:

Öppning                                          Torsdagen den 1 september 2011

Handlare:                                       Katharina Arvidsson

Butikschef Maxi Special:                    Torbjörn Bergerum

Antal anställda:                                ca 90 pers

Totalyta:                                        6 727 kvm

Säljyta:                                          Livs 3066 m2, Special 1557 m2 inkl. trädgård

Antal kassor:                                   6 st i kassalinjen, 5 utcheckning ISS, samt 2 i kundtjänst och 1 i caféet

Öppettider:                                     Alla dagar 7-22

Omsättning:                                    Beräknad till 250 miljoner netto, varav ca 30 mkr för Special

Handlare Katharina Arvidsson, 0490-56 68 01

ICAs presstjänst, tel 0702-53 66 60