Mer än var tredje glömmer gräddfilen

ICAs kundpanel kartlägger midsommarhandeln Mer än var tredje glömmer gräddfilen

Solna 21 juni, 2010

Gräddfilen glöms bort och jordgubbarna är viktigast. Sill och färskpotatis toppar listan över favoriter på midsommarbordet medan prinskorven hamnar i botten. Det här visar några av resultaten från premiären av ICAs kundpanel där närmare 1800 personer fått svara på frågor om midsommarmaten.

För att kartlägga hushållens uppfattning om mat och måltidstraditioner har ICA startat ICAs kundpanel – en panel där ICAs kunder regelbundet får besvara frågor om hur de ser på mat i olika sammanhang. Inför lanseringen av kundpanelen har man undersökt uppfattningen om midsommarmaten.

– Midsommarmaten har ett mycket starkt fäste i de svenska hushållen, därför kändes det här som ett högaktuellt ämne att ringa in inför lanseringen av ICAs kundpanel. Våra kunder är vår viktigaste källa till kunskap och inspiration. Genom att starta en kundpanel har vi möjlighet att höra vad de tycker och dra lärdom av det, säger Magnus Wikner, marknadschef på ICA.

Resultatet visar att närmare 95 procent av alla tillfrågade firar midsommar. Matinköpen görs i stor utsträckning med god planering, minst två dagar innan högtiden. Trots detta uppger hela två tredjedelar av de tillfrågade att de lätt glömmer någon ingrediens när de handlar inför midsommar – inte minst gräddfilen som drygt 40 procent någon gång har glömt.

På frågan om pris uppger en betydande del att jordgubbarna och färskpotatisen är så pass viktiga för midsommarstämningen att priset inte spelar någon större roll. Samtidigt märks att efterfrågan på hög kvalitet är lika stor i vardagliga sammanhang som den är inför midsommar.

För hela undersökningen om svenskarnas syn på midsommarmaten se pressrummet på ICAs webbplats, http://www.ica.se/Om-ICA/Pressrum/Rapporter.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se