• ICA/

Minskat matsvinn genom att gå från ”Bäst före” till ”Minst hållbar till”

Under hösten lanserar ICA datummärkningen minst hållbar till på fyra av ICAs egna yoghurtsorter som ett sätt att uppmärksamma kunderna på märkningens egentliga betydelse och på så sätt minska matsvinnet.

Mat som förvaras rätt håller oftast längre än bäst före-datumet vilket gör att en mer rättvisande märkning kan vara minst hållbar till. En allt för stor del av den mat som slängs i hemmen är bra mat. Matsvinnet skulle kunna minska genom att kunderna gör en egen bedömning genom att titta, lukta och smaka istället för att låta bäst före-datumet avgöra.

- En tvåbarnsfamilj slänger mat för upp till 6 000 kronor per år*. Det är negativt både för den enskilda kunden och för miljön. Vi vill utmana den nuvarande bäst före märkningen genom att på några ICA-produkter använda en annan text som tydligare beskriver vad märkningen faktiskt betyder, det vill säga att produkten ofta kan ätas efter datumstämplingen. Det är viktigt att skilja på bäst före eller minst hållbar till och sista förbrukningsdag, säger Kerstin Lindvall, chef corporate responsibility, ICA Sverige.

Fyra produkter med den nya märkningen
ICA Yoghurt naturell, fetthalt 3%, 1 liter
ICA Lättyoghurt naturell, fetthalt 0,5%, 1 liter
ICA Vaniljyoghurt, fetthalt 2%, 1 liter
ICA Lätt vaniljyoghurt, fetthalt 0,5%, 1 liter

Fakta datummärkning
Bäst före-datum är en kvalitetsmärkning, medan sista förbrukningsdag är en märkning för livsmedlets hållbarhet och det är inte tillåtet att sälja eller att skänka bort mat som passerat detta datum.

Andra exempel på ICAs aktiviteter för minskat matsvinn:

• Must och marmelad gjord på räddad frukt
  • Skänker mat till välgörenhetsorganisationer
  • Utvecklar förpackningar för minskat matsvinn t ex genom att göra dem återförslutningsbara
  • Lokala engagemang, t ex kockar i butik som lagar mat på produkter som närmar sig minst hållbar till.

*Källa Livsmedelsverket

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.

Taggar: