Mobil och personnummer istället för ICAs kundkort

ICA lanserar nu flera funktioner som förenklar för kunder som vill slippa använda sitt ICA Kort- eller ICA Bankkort.  Bland annat lanseras mobil betalning, digitala bonuscheckar och förenklad identifiering i kassan. Även kortansökan kan nu göras digitalt.

Mobil betalning lanseras nu i de flesta ICA-butiker. Genom att ladda ner ICA Handla-appen kan kunden skanna en QR-kod i kassan och betala med sitt ICA Kort eller ICA Bankkort direkt i appen. Detta gör det möjligt för kunden att samla hela sin kundresa i mobilen, från att sitta hemma och söka recept, hitta erbjudanden i sin lokala ICA-butik, göra en inköpslista som kan sorteras efter butikens layout till att betala med mobilen i kassan.

Nu är det även möjligt att få bonus, kortpriser och rabatter som finns laddade på ICA-kortet genom att bara uppge personnummer eller visa ID-kort. Det är också möjligt att få bonuschecken  digitalt vilket innebär att kunden inte längre behöver den fysiska checken utan bonusen laddas digitalt på ICA-kortet. För att förenkla ansökan om ICA-kundkort och bankkort övergår även den till en digital ansökan på ica.se.

- Detta är helt i linje med vår vision att göra varje dag lite enklare. Genom digitala lösningar vill vi göra vardagen ännu lite enklare för våra lojala kunder och finnas där kunden finns både fysiskt och digitalt, säger Henrik Patek, Chef CRM & Lojalitet.

ICA har även lanserat kontaktlösa kortbetalningar för ICA Bankkort, vilket ger ICA Bankens kunder möjlighet att ”blippa” köp under 250 kronor med sitt ICA Bankkort. Många kunder har redan fått det nya kortet och i slutet av året har alla bankkortskunder fått ett nytt kort som möjliggör kontaktlös betalning. Detta kommer ge lite extra fart genom kassan eftersom kunden bara med ett blipp, både betalar och registrerar ICA-bonus utan att dra kortet och registrera kod.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1 305 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se