• ICA/

Närmare 900 000 barn har fått lära sig mer om frukt och grönt hos ICA

För fjortonde året i rad har ICA genomfört en satsning på barns hälsa i projektet ”kompis med kroppen”. Sedan 2001 har 870 000 elever i årskurs två och fem deltagit i cirka 450 ICA-butiker och intresset fortsätter att växa. Hiittills i år har cirka 70 000 elever deltagit.

Genom att inspirera fler barn att äta frukt och grönt vill ICA vara med och lägga grunden för goda kostvanor. Syftet med projektet är att få barnen att äta mer frukt och grönt. Nyligen har det kommit nya kostråd från Livsmedelsverket där rekommendationerna är att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket.

- Grunden för en hälsosam livsstil läggs tidigt i livet och därför känns det bra att så många ICA-handlare är engagerade i ”kompis med kroppen”. Vi märker också att det finns ett ökat intresse för att äta mer frukt och grönt och leva sunt och här vill vi gärna vara med och visa att en hälsosam livsstil är möjlig, säger Christina Karlsson, chef Hälsa på ICA Sverige AB.

Konceptet innebär att klasserna som anmäler sig får besöka en frukt-och grönt avdelning i en ICA-butik. Där bjuds eleverna på provsmakning av frukt och en lektion om hälsa, miljö och varför det är viktigt att äta frukt och grönt. Samtidigt får lärarna ett studiematerial ”Kompis med kroppen - 5 om da´n”. Materialet innehåller experiment och övningar och i årets material ingår smartboard-övningar som lärarna kan använda sig av i klassrummet. Allt är kostnadsfritt. Utvärderingar från föregående år visar att intresset för utbildningsmaterialet är väldigt stort och hela 96 procent tycker att materialet är intressant.*

Papricaklubben på ICA Kvantum
I alla ICA Kvantum-butiker finns Papricaklubben som är en klubb för barn mellan 3 och 12 år. Även Papricaklubben syftar till att öka barns intresse och kunskap om frukt och grönt. Sedan starten 2012 har Papricaklubben fått 50 000 medlemmar och intresset växer stadigt. Medlemmarna i klubben får en tidning cirka fyra gånger per år med tips och recept som ska inspirera barnen att äta mer frukt och grönsaker. Alla barn som är medlemmar blir bjudna på veckans frukt i butikerna. Det finns även en app som innehåller enkla recept, ett frukt- och gröntlexikon samt ett spel om frukt och grönt. I appen kan barnen även komponera ihop sin egen måltid efter tallriksmodellen.

* Utvärderingen besvarades vecka 5 och 6 2014 av 136 respondenter

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1321 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se

Taggar: